Emma guidar äventyr i världens tuffaste miljöer

Av Nina Jansdotter
Intervjuer, Karriär – publicerad 2026-05-26

Tre deltagare i serien Vilse i Vildmarken på väg ut i de svenska fjällen för ett 72 timmar långt äventyr.
Deltagarna i "Vilse i Vildmarken" på sitt äventyr i de svenska fjällen. (Bild: privat)

Guiden och expeditionsledaren, Emma Svensson berättar här om hur hon började sin yrkesbana och om ett spännande nytt koncept hon just släppt.

Emma arbetar som guide, expeditionsledare samt general manager på Mountain Guide Travel och driver Topo Travel, som hon grundat. Innan Emma började guida jobbade hon professionellt som fotograf i många år. Storytelling och visuellt berättande har alltid varit en väldigt stor del av hennes liv.

– Idag försöker jag kombinera båda världarna, äventyr, berg och expeditioner tillsammans med film, foto och dokumentära berättelser från verkliga äventyr.

Emma började, som sagt som fotograf och kom in i bergsvärlden genom sitt eget intresse för äventyr och expeditioner. För ungefär 8 år sedan såg hon filmen Everest och tänkte "jag måste börja bestiga berg".

– Sedan besteg jag det högsta berget i varje land i Europa och slog något världs­rekord och efter det äventyret var det omöjligt att gå tillbaka till ett vanligt liv, säger Emma med ett leende.

Att ta med andra på äventyr

Men Emma upptäckte snabbt att det var ännu roligare att ta med människor på äventyr och skapa upplevelser för andra än att göra allt själv. Då utbildade hon sig till guide och är idag certifierad International Mountain Leader och hon har gjort en del av bergsguides-utbildningen med AMGA i USA.

Nu släpper ni en Youtube-film. Varför det?

– Vi har flera roliga projekt på gång! Mycket för att vi vill skapa roliga upplevelser och göra bra, spännande saker utöver våra vanliga resor. Det är också kul att kunna göra vad som helst även om det är lite galet. Vi vill vara ett kul reseföretag, säger Emma entusiastiskt.

För Topo Travel så har de precis premiär för "Vilse i Vildmarken" där de släpper av tre personer mitt ute i vild­marken i de svenska fjällen och sedan har de 72 timmar på sig att hitta tillbaka till civilisationen, vilket var riktigt häftigt, tillägger Emma.

För Mountain Guide Travel har Emma och hennes team skapat dokumentärserien, #guidelife som går i deras sociala medier.

– Där får man följa våra guider och vårt team både på äventyr och "behind the scenes". Den typen av content finns inte riktigt någon annanstans idag så det är kul att kunna skapa en sådan sak.

Vad var det roligaste med att producera den?

– När vi spelade in Vilse i Vildmarken var det tre personer som aldrig träffat varandra tidigare fick göra ett super­häftigt och unikt uppdrag. Det var spännande att se deras reaktioner och strategier.

Det blev väldigt lyckat med tre riktiga karaktärer som medverkade. Filmteamet satte på dem ögon­bindel och släppte av dem med helikopter mitt i ingenstans under vintern i de svenska fjällen, förklarar Emma.

För serien #guidelife var det roligaste att just bergsguide är den högst certifierade guiden i världen och det finns bara 80 sådana i Sverige idag. Det är lag på att vara certifierad bergsguide för att guida i Alperna och stora delar av världen när man guidar skidåkning och klättring och det har aldrig riktigt funnits någon inblick i den världen tidigare.

– Det är ett av världens farligaste jobb men också ett av de mest spännande. Jag kan hänga i ett rep vid ett 1000 meter stup och filma på berg för det är den miljön guiderna jobbar i. Det är helt unikt, säger Emma.

Emma Svensson
Emma Svensson (Foto: Stefan Filzmoser)

Många utmaningar

Det är tuffa miljöer att filma i. Ute i fjällen är det fysiskt tufft att ta sig fram. Med utmaningar som väder, vind, kyla, lavinfara och att sova i tält. Likaså att bära med sig tung packning och så vidare. Enligt henne behövs mycket kunskap för att jobba i den här miljön och då är det perfekt för henne som är certifierad guide.

– För Vilse i Vildmarken var det mest utmanande att jag gick på skidor när jag filmade och deltagarna på snöskor.

Det är lättare och mer effektivt att gå på skidor uppför och på platten men nedför blir det väldigt svårt eftersom man fort­farande befinner sig i gå-läge. Det vill säga man har toppturspjäxor i gå-läge som gör att man är helt instabil eftersom pjäxorna är i ett flexibelt läge och inte fast.

– Sedan har man pjäxan endast fäst i bindningen framtill för att vara rörlig i hälen, så man har noll stabilitet och det är stighudar på skidorna som gör att glidet och stålkanterna mer eller mindre försvinner.

Att åka nedför ett 1400 meter högt berg med 20 kilo packning på ryggen och en kamera var väldigt utmanande, vill hon gärna lyfta fram.

– Tyvärr fanns inte tiden till att växla mellan gå-läge och åk-läge på skidutrustningen så det var bara att köra på. Det var det fortfarande om man säger så, säger Emma med ett skratt.

Kommer det bli fler liknande produktioner framöver?

– Absolut! Det här är egentligen bara början. Vårt nästa projekt är att göra en film där vi tar fem personer som aldrig bestigit ett berg förut till toppen av Kebnekaise. Det börjar vi filma i helgen. Där kommer man få följa deltagarnas resa hela vägen.

De ska också göra en sommarversion av Vilse i Vildmarken och en dokumentärserie om Kebnekaise för sociala medier där man får följa säsongen, guiderna, människorna och livet på Sveriges högsta topp.

– Vårt mål är att göra bra och roliga projekt som kan inspirera andra, avslutar Emma.

Dela gärna artikeln!

Skribent


Missa inte vårt nyhetsbrev!

Prenumerera för att ta del av intressant läsning och exklusiva erbjudanden.


När jag klickar prenumerera samtycker jag till att ta emot nyhetsbrev och godkänner personuppgiftspolicyn.

Senast publicerat

Addrevenue
Annons

Cheap Energy
Annons

Fotspecialen.se
Annons

Mest lästa