Viktigt att tänka på när du ska köpa hemsida

Av Britt-Inger Jonsson
Karriär, Tech – publicerad 2024-02-20. Artikeln innehåller annonslänkar.

Ny hemsida
Foto: från Pixabay

Företagets hemsida är viktigare än många kanske tror. Börja med att försöka hitta en lämplig webbyrå eller bra konsult för att ta hjälp av i skapandet av hemsidan. I övrigt är det en hel del annat som kan vara bra att tänka på och här har jag skrivit 15 tips till dig.

Jag som tipsar dig heter Britt-Inger Jonsson och är webbutvecklare med egen webbfirma, BitWeb24 .

För att kunna göra en bra hemsida åt er behöver webbyrån eller konsulten initialt ha så mycket information och tankar från dig som möjligt. Jag har sammanställt en lista på 15 punkter som det är bra om du och den som ska göra er nya hemsida resonerar om.

Obs, i artikeln används genom­gående ordet "hemsida" liktydigt med ordet "webbplats".

1. Vad är syftet med hemsidan?

Det kanske låter som en självklarhet att veta vad dess syfte är, men faktum är att många företag har hemsidor utan att veta varför. I själva verket behöver varje enskild webbsida på webbplatsen ha ett syfte och ett mål. Webbsidorna ska designas på sådant sätt att besökarna snabbt förstår vad de kan göra på dem. Sidorna ska också ha funktioner som hjälper besökarna att bestämma sig för nästa steg (exempelvis tydliga länkar eller knappar).

2. Hur mycket får hemsidan kosta?

Det är bra att ha räknat på en rimlig budget för den nya hemsidan innan ditt inledande samtal med den som ska hjälpa er. Om budgeten skulle visa sig vara lägre än vad som efterfrågas kan det vara en god idé att se över funktioner som initialt kanske är överflödiga och kan skjutas upp till en senare uppdatering av hemsidan. Eller fråga om beloppet eventuellt kan delas upp på flera inbetalningar.

3. Vilka kommer att använda hemsidan, vilken är den främsta målgruppen?

Det är viktigt att identifiera vilken målgrupp som kommer att vara den största på hemsidan. Att bland annat veta mål­gruppens ålder, intressen, jobb och surfvanor underlättar nämligen vissa beslut gällande användar­design och innehåll för den nya hemsidan.

4. Användarvänlighet och tillgäng­lig­het är viktigt

Användarvänliga webbsidor är bland annat intuitiva, lättanvända och lätta att förstå sig på. Förstå din mål­grupp och se till att webb­sidorna blir användar­vänliga för den.

Tillgängliga webbsidor innebär främst att även människor med funk­tions­ned­sättning ska kunna använda dem, men också att information och tjänster ska gå att nå (servern åtkomlig, filformatet läsbart, bra prestanda, god säkerhet etcetera). Till­gänglighets­direktivet, som blivit svensk lag och ska tillämpas från 2025, ökar kraven på att webb­sidor ska vara till­gängliga.

5. Finns det andra hemsidor inom samma bransch som du gillar, eller absolut inte gillar?

Ge gärna den som ska hjälpa dig en lista med andra hemsidor som du gillar. Skriv tillsammans med de referenserna också vilka delar av respektive hemsida du tycker är särskilt bra och genomtänkt (design­mässigt eller kanske specifika funktioner). Skriv också om du tycker att de misslyckats med något och som du skulle vilja göra bättre (ibland kan rent "avskräckande" exempel vara riktigt bra att visa upp).

6. Vill du ha en skräd­dar­sydd hemsida eller är det okej att en färdig mall används?

De flesta webbmakarna köper mallar (teman) till hemsidor och använder så kallade CMS-program att bygga hemsidorna med. Det går i regel ganska snabbt att göra en hemsida på sådant sätt. Men tyvärr brukar sådana hemsidor bli lätta mål för hackare. Numera används botar för att leta upp sajter som är lätta att attackera tack vare just CMS-program, teman eller plugins som inte är uppdaterade. Det är sådant som gör exempelvis Wordpress så sårbart.

Om du hellre vill ha en skräddarsydd hemsida, eller kanske ännu hellre en skräddar­sydd hemsida som är kodad för hand, måste du klargöra detta för den som ska hjälpa dig.

Webbfirman BitWeb24 både skräddarsyr och kodar hemsidorna för hand.

7. Responsiv webbdesign inklusive mobil­anpassning

Med responsiv (webb-)design förändras och anpassas webbsidornas layout helt auto­matiskt till besökarens enhet, skärm­storlek och skärmupp­lösning. Webbsidorna ser därmed bra ut och fungerar optimalt i alla sorters enheter.

Statistik från Google visar att mer än hälften av besöken på webb­platserna i dag görs från mobila enheter. Så responsiv design är mer eller mindre en nödvändighet. Gör man en ny hemsida bör man absolut välja det.

8. Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO), får webb­sidor att stiga i rango­rdningen vid sökningar. Genom att synas högt i de ej betalda sök­resultaten driver du besökare till din hemsida på ett kostnads­effektivt sätt. Hör med den som ska hjälpa er om de också jobbar med SEO.

9. Hemsidans innehåll

Själva innehållet på webbsidorna är det som ger värde till besökarna och hjälper till att hålla dem kvar på webbplatsen. Ett bra innehåll kan också öka antalet besökare, öka tilliten till ert varumärke samt öka konverteringar av besökare till kunder. Innehållet är dessutom viktigt för SEO:n och kan bidra stort till att er hemsida rankar högre bland sökresultaten.

Fundera med den som ska hjälpa er om vem som ska skriva texter, bidra med bilder med mera.

10. Laddningstid

Det är viktigt att webbsidorna laddar snabbt. Tar de lång tid att ladda kan det leda till att besökare förlorar intresset och lämnar webbplatsen innan de har uträttat det som är tänkt. För ett företag innebär långsamma webbsidor både förlorade kunder och att sidorna rankar sämre i sökmotorer.

Det gäller att optimera bilder och filmer samt att hitta tekniska lösningar som gör webbsidorna så snabba som möjligt.

11. Cookies och dataskydds­för­ordningen

Används cookies på din webbplats ska du informera dina besökare om det tillsammans med en förklaring av använd­nings­område och instruktioner för hur besökaren kan neka cookies. Du ska också ge information om hur webb­platsen påverkas om cookies nekas.

Dataskyddsförordningen (GDPR), du som webb­platsägare blir person­uppgifts­ansvarig och ansvarar därmed för person­uppgifter som publiceras på webbplatsen. Du ansvarar också för de person­uppgifter som besökarna eventuellt lämnar när de besöker din webb­plats. Det kan exempel­vis handla om person­uppgifter som lämnas i formulär.

Den som ska göra hemsidan ska veta vad GDPR för med sig samt veta vad som gäller när cookies används och kunna hantera det på ett korrekt sätt, men det är webbplats­ägaren som bär ansvaret.

12. Säkerhet och support

Se till att protokollet HTTPS används på hemsidan så att informationen krypteras och därmed görs säker i transporten mellan avsändare och mottagare. I dag varnar många webbläsare om man försöker surfa in på en hemsida som saknar rätt säkerhetsprotokoll. HTTPS är också ett krav i dataskyddsförordningen.

Kolla också upp med den som ska hjälpa er om de utför regelbundna säkerhets­uppdateringar av webbsidornas koder. Och, hur är det med backup av hemsidans filer samt eventuell åter­ställning, hjälper de till med sådant?

13. Kom överens om ett lanserings­datum

Fundera med den som kanske ska hjälpa dig om när de kan leverera er nya hemsida. Tänk också på att en hemsida med många webbsidor och ett stort antal avancerade och kanske skräddar­sydda funktioner tar längre tid att skapa än en liten, enkel hemsida.

14. Hemsidans underhåll

En hemsida måste uppdateras emellanåt; enklast är att be den som har gjort hemsidan att göra det.

Lägg gärna till nytt och mer innehåll. Men framför­allt se till att uppdatera befintligt innehåll så att det alltid är aktuellt och inte inne­håller några felaktiga uppgifter; hemsidan är ert ansikte utåt och skulle den innehålla inaktuella uppgifter ger det besökaren negativa känslor för ert företag.

15. Är det något i övrigt som du vill ha hjälp med?

Behöver du hjälp att registrera webb­hotell och domän­namn och/eller registrering av e-postkonton? (Webb­hotell och domän­namn behövs för att hemsidan ska kunna visas på internet (webben)).

Ett tips: Passa gärna på att säga till om du behöver hjälp med att komma igång med sociala medier för ditt företags del. Ibland kan det bli billigare att få hjälp med sådant i samband med att de gör ert företags hemsida.

Dela gärna artikeln!

Skribent