Varför skrivbords­ilska före­kommer

Av Nina Jansdotter
Karriär – publicerad 2024-03-08

Skrivbordsilska
Foto: från Pexels

I mitt jobb som karriär­coach och beteende­vetare gillar jag att omvärlds­bevaka olika trender och begrepp och ett sådant, lite udda jag har studerat är "desk rage" – skrivbords­ilska. Här kommer jag Nina Jansdotter att ge en förklaring till vad det är och hur det upp­kommer och vad du kan göra när du känner att du får det.

För det första: vad händer när du blir drabbad av skrivbords­ilska?

Det kan kännas som om det bubblar av irritation inombords kanske för att någon pratar för högt i telefonen eller tuggar på ett äpple när du är mitt i en viktig uppgift.

I sociala medier ser vi att en del agerar på denna ilska och att någon postar inlägg där de slår sönder en dator eller sitt skriv­bord eller skäller ut någon efter noter, men det hör mer till ovanlig­heterna att de flesta skulle bli så utåt­agerande och till och med våldsamma.

Du tappar fokus

Om du stör dig mycket på andra på ditt jobb har du svårt att fokusera på vad du ska. Det minskar ofta din egen produktivitet och arbets­glädje vilket har en negativ effekt på din karriär­utveckling om detta är något som pågår under längre tid.

Denna typ av irriterade humör spiller gärna över på andra också och fler kan bli negativa, både mot dig och teamet generellt. Det blir ofta spänningar som leder till konflikter.

Orsakerna bakom

Det finns självklart många individuella orsaker till att någon drabbas av skrivbords­ilska. Stress är en sak och att du upplever för hög arbets­börda. Du kan även känna brist på kontroll över din arbetsdag och att chefen inte lyssnar eller bryr sig. Då kan det leda till frustration och i förlängningen att du tar ut ilskan på någon annan eller på kopierings­maskinen.

Om du upplever att det är för trångt på din arbetsplats, eller att det är jobbigt med öppet kontors­landskap kan det också bli så att du reagerar på saker du annars hade tagit med en klack­spark. Likaså om din grund­spänning är för hög. Då stör du dig ofta mer på till exempel ljud och buller än du hade gjort om du hade varit i bättre balans och känt dig lugnare inombords.

Om det är så att du har personliga problem utanför arbets­platsen kan även detta göra att du är sämre rustad att möta utmaningarna som sker när människor ska samspela.

Ta en dialog

För att hantera kontors­ilska är det bra att du funderar över orsakerna till att du agerar som du gör i vissa lägen. Vad finns det för mönster? Vad händer innan det blir mer eller mindre outhärdligt? Det är även bra om du kan ta en dialog med din chef om vad som kan göras åt situationen.

Berätta gärna även för kollegorna att du just nu upplever mer stress än vanligt så kanske du får mer empati om du skulle bli irriterad och snäsa av dem. När vi pratar om det som är jobbigt och skaver kan ofta stressen minska något om än inte helt.

Dela gärna artikeln!

Skribent