Var långsiktig när du bygger nätverk

Av Nina Jansdotter, karriär­coach och beteende­vetare
Karriär – publicerad 2024-02-21

Nätverkande
Bild: från Pixabay

Jag har varit en mycket aktiv nätverks­byggare ända sedan jag gick på universitetet i Lund i tjugo­års­åldern. Det var då jag började förstå vikten av att ha ett nätverk och efterhand har jag lärt mig mer och mer om nät­verkande. Jag kan säga att det aldrig har varit mer aktuellt att ta nya kontakter och att bibehålla de gamla.

Först och främst vill jag påpeka det att nätverkande är ett maraton och inte ett sprintlopp. Var långsiktig i ditt sätt att agera vad gäller kontakt­skapande. Många ger upp alldeles för tidigt och ibland utbrister en del till mig:
– Det ger ingenting!
Då brukar jag svara:
– Men vad gav du själv?
Det är inte alltid ett populärt svar men många gånger kliver man in i ett sammanhang och förväntar sig att det ska bli direktresultat och att du ska gå därifrån med ett jobberbjudande eller liknande och så brukar det ofta inte vara vare sig när du går på fysiska event eller du är aktiv i sociala medier.

Det tar tid för människor att lära känna dig och tillit kan skapas så att någon till exempel vill rekom­mendera dig till ett jobb eller uppdrag.

Givers gain

I mitt nätverkande har jag utgått mycket utifrån ett begrepp som heter givers gain, givarens vinst och det är verkligen så att desto mer du ger desto mer får du tillbaka. Detta kan även benämnas, att du får bra nätverks­karma. Du hjälper många med sådant du kan hjälpa med och då ökar dina chanser att du också får en hjälpande hand den dagen du behöver det.

Nu är det inte alltid just den eller de personer du bidrog med något till som är den eller dessa som erbjuder stöd eller tips till dig – utan det kan vara vem som helst som ger dig tillbaka. Det är ej heller inget absolut nollsum­mespel där du får igen exakt lika mycket som du gav men det blir alltid något och ofta från oväntat håll har jag själv fått erfara många gånger.

Var mer konkret

När du väl frågar ditt nätverk om hjälp vill jag gärna lyfta fram vikten av att vara mer konkret kring vad du behöver eller söker. Många hör av sig till mig och frågar mig om jag vet något jobb till dem, utan att specificera sig närmare. Då behöver jag ställa frågor som "vad är det för bransch du är nyfiken på" eller "vad mer exakt är det för roller du söker" eller annat som gör att jag att jag faktiskt kan ge något jobbtips eller koppla ihop personen som söker jobb med någon i mitt nätverk.

Vem är du?

Självkännedom är bra när du nätverkar. Att du vet vem du är och vad du vill. Det underlättar i alla sammanhang där du ska presentera dig själv på och utanför sociala medier. Det blir mer av en röd tråd i de olika möten du gör och för att ditt nätverk ska förstå vem de ska tipsa dig om och till vilken typ av jobb och uppdrag med mera.

Börja inåt och lära känna dig själv – då kommuni­cerar du ditt personliga varumärke effektivare.

Dela gärna artikeln!

Skribent